Madde 1 – T.C. Emekli Sandığı mensupları adına Sandık Genel Müdürü Özcal Korkmaz, Genel Müdür Yardımcıları A.Metin Kurtiş, Necmettin Onel, Naci Yatbaz, Metin Kantarcıoğlu, Mustafa Üzeler ve Galip Çelik tarafından Türk Medeni Kanunu hükümlerine göre tüzel kişiliği haiz bir vakıf kurulmuştur.

Madde 2 –Vakfın Adı; “Emekli Sandığı Sosyal Güvenlik ve Yardımlaşma Vakfı” olup, aşağıdaki maddelerde kısaca “ Vakıf ” olarak anılacaktır.

Vakfın kısa adı ( EMEKSAN VAKFI )’dır.

Vakfın merkezi Ankara’da olup, Mithatpaşa Cad. Durukan Apt. No:8/8 Kızılay, Çankaya/Ankara’dır. Vakıf, Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün izni ile yurt içinde şube açabilir.

Madde 3 – Vakfın amacı, üyelerine aşağıda sayılan sosyal yardımları, Vakfın mali imkanları oranında ve bu konularda düzenlenecek yönetmeliklerde öngörülen şartlarla yerine getirmektir.

a) Üyelerinden emekli olacaklara, çalışırken daimi malül olanlara, ve çalışırkenölenlerin hak sahiplerine bu Vakıf Senedinde ve ilgili yönetmeliklerde yazılı hükümler gereğince yardımlarda bulunmak.

b) İsteğe bağlı olarak ek sosyal güvenlik uygulaması yapmak.

c) Üyelerin zaruri ihtiyaçlarının ucuza temini, evlenme, doğum ve çocuklarının tahsil giderlerini karşılamak amacıyla uygun faizle ödünç para vermek veya gerekli diğer girişimlerde bulunmak.

ç) Mevcut imkanlar oranında üyelerin mesken ihtiyaçlarını karşılamak için gerekli her türlü teşebbüste bulunmak ve mesken kredisi sağlamak. 

d) Üyelerine uygun şartlarla ödünç para vermek. 

e) Tabi afetlerde zarar gören üyelerine yardımda bulunmak ve gerektiğinde düşük faizli kredi vermek.

f) Dinlenme Tesisleri, Sağlık Tesisleri, Huzurevleri, Kreş ve Gündüz Bakımevleri ve Öğrenci Yurtları kurmak ve işletmek.

g) Üyelerin tahsildeki çocukları için kurslar düzenlemek, okullar açmak, çeşitli burslar temin etmek ve öğrenimleri için gerekli diğer sosyal yardımları sağlamak.

h) Ölüm, hastalık ve malüllük halleri için grup sigortaları akdetmek veya bu yardımları doğrudan doğruya yapmak.

i) Vakfın imkanları ölçüsünde üyelerine diğer eğitsel, sportif, sosyal ve kültürel yardımlar yapmak ve bu amaçlara uygun faaliyetlerde bulunmak.

j) Sosyal güvenliğin tanıtımı, geliştirilmesi ve bu hizmetlerin daha sağlıklı bir şekilde yürütülmesi için yayın, araştırma ve benzeri faaliyetlerde bulunmak. 

k) Vakfa gelir temini için döner sermayeli işletmeler açmak ve Vakfın amaçlarını gerçekleştirmek için diğer faaliyetlerde bulunmak.

Bu cümleden olarak Vakıf; yetkili merciin izni ile gayrimenkul alabilir, inşa ettirebilir, kiralayabilir veya satabilir. Hazine bonosu, tahvil, hisse senedi, gelir ortaklığı senedi ve sair menkul kıymetleri alabilir ve satabilir; holdinglere limited ve anonim şirketlere iştirak edebilir; kendi bünyesinde şirketler ve işletmeler kurabilir, sigorta acentalığı ve sair acentalıklar, bayilikler ile ithalat, ihracat ve ticari müşavirlik, taahhüt ve komisyon işleri de yapabilir.

Madde 4 – 5502 Sayılı kanunla kurulmuş olan Sosyal Güvenlik Kurumuna devredilen, T.C.Emekli Sandığı’nın Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığının Merkez ve Taşra teşkilatında 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak çalışan (sözleşmeli personel dahil) mensupları, çalışmakta iken görevlerinden ayrılanlar ve emekli olduktan sonra kendi istekleri ile 6. Maddeye göre üyeliklerini devam ettirenler Vakıf üyeleridir.

Vakıf üyeliğinden istifa edenlerin bir defaya mahsus olmak üzere yeniden üyeliğe alınması Yönetim Kurulunun takdirine bağlıdır. Yeniden kaydı uygun görülenlerin önceki üyelik süreleri dikkate alınmaz ve borçlanma yapılmaz.

Madde 5 – Üyenin, emekli olması, ölmesi, üyelikten istifa etmesi, Kurumdaki görevinden ayrılması, emekli üyenin üyelikten ayrılması veya bu Vakıf Senedi Hükümlerine göre üyelikten çıkarılması durumunda, bu hallerin vukuu bulduğu tarih itibariyle üyelik sıfatı sona erer. Ancak, üye iken emekli olanlarla, görevinden ayrılanlar için 6 ncı madde hükmü saklıdır.

Vakıf üyeliği sona erenlerin Vakfa olan borçları muaccel olur. Bu Borçlar ilgili yönetmelikte belirtilen oranlarda öncelikle mensubun Vakıftaki alacaklarından, mahsup edilebilir. Bakiye borç kaldığı takdirde herhangi bir ihbara ve hüküm alınmasına gerek kalmaksızın yasal ve idari yollardan tahsil edilir.

Madde 6 – Kurumdaki görevinden ayrıldıktan sonra üyeliklerini devam ettirmek isteyerek vakfa yazılı başvuruda bulunanlardan Vakıf Yönetim Kurulunca “Hariç Üye” olarak üyeliğinin devamında sakınca bulunmadığına karar verilenler, hariç üye olarak üyeliklerini devam ettirebilirler. Bu gibilerin üyelik şartları, vakfın hangi yardım ve hizmetlerinden yararlanabilecekleri gibi hususlar yönetmelikle düzenlenir.

Muvazzaf askerlik, ücretsiz izin ve benzeri nedenlerle geçici olarak Kurumdaki görevinden ayrılanların üyelikleri, ayrıldıkları tarih itibariyle geçici olarak durdurulur. Bu gibi üyelerden Vakıftaki birikmiş aidatını alamamış olanlar, Kurumda tekrar göreve başladıkları takdirde Vakıftan ayrı kaldıkları süreye ait aidat ve diğer mükellefiyetler tutarını, Yönetim Kurulunca tesbit edilecek faiz oranı ve ödeme şartları çerçevesinde Vakfa ödedikleri takdirde, borçlandıkları süre üyelik süresine eklenir. Borçlanmayı kabul etmeyenlerin üyeliği ayrıldıkları tarihteki kıdeminden başlar. 

Üyenin Vakıftan ayrı kaldığı süreye ait aidatın oranı, tekrar üye olduğu tarihte geçerli olan aidat oranıdır. Borçlandırma işlemi yukarıdaki esaslarla bu oran üzerinden yapılır.

Madde 7- Yürürlükten kaldırılmıştır. 

Madde 8 – Üyelik hakları başkasına devrolunamaz. Bu husustaki her türlü sözleşme ve taahhütler hükümsüzdür.

ORGANLAR

Madde 9 – Vakfın Organları şunlardır.

a) Genel Kurul

b) Danışma Kurulu 

c) Yönetim Kurulu

d) Denetleme Kurulu

e) Onur Kurulu

Madde 10 – Genel Kurul, Vakfın en yetkili organı olup Vakıf üyelerinden seçilen temsilcilerden oluşur. Vakfın kurucu üyeleri, Kurulun tabi üyesidirler. Vakıf organlarında görevli olan üyeler de, görev aldıkları organın ibra işleminde oy kullanmamak şartıyla bütün üyelik yetkilerine sahip olarak Genel Kurula katılırlar.

Madde 11 – Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı Merkez Teşkilatındaki üye sayısı en az (20) olan Ana Hizmet, Danışma ve Yardımcı Hizmet Birimleri ile Taşra Teşkilatı Birimleri ayrı birer toplantı ve seçim Bölgesidir. Seçim Bölgesi olan birimler ile Üye Sayısı (20)'den az olan Birimlerin ortak özellik ve idari yapıları gözetilerek, seçim merkezi kabul edilip, edilmeyeceği; hangi Seçim Merkezine dahil edileceği Yönetim Kurulunca belirlenir. Senedin 6 ncı maddesi kapsamında bulunanlardan emekli olanlar ayrı bir toplantı ve seçim bölgesi kabul edilir. Bunlar temsilcilerini bu merkezden seçerler. Vakıf Senedinin 6 ncı maddesindeki diğer üyelerin seçim ve toplantı merkezleri ise çalışmakta iken ayrıldıkları birimlerdir.

Üyelere, seçime ilişkin, toplantı günü saati ve yeri de belirtilerek en az (10) gün önce duyuru yapılır.

Seçim merkezlerindeki Üye Temsilcisi Seçim işlerini yürütmek ve sonuçlandırmak üzere Vakıf üyeleri arasından toplantıya başkanlık etmek üzere görevlendirme Yönetim Kurulunca yapılır.

Seçim merkezleri toplantılarında üyelerin salt çoğunluk iştiraki şarttır. Aksi takdirde en geç üç iş günü içinde yeni toplantıda kararlar mevcudun çoğunluğu ile alınır. Toplantılarda tutanak düzenlenmesi esastır. Bu tutanaklarda üye adedi ve toplantıya katılanlar belirtilir, üyeler tarafından imzalanır.

Vakıf üyeleri tarafından 50 üyeye kadar bir asil bir yedek, 50 üye için bir asil iki yedek, üye sayısı 50’nin üzerinde olmakla birlikte 50’nin üzerindeki üye sayısını, o seçim merkezinde en çok oyu alan üye temsil eder.

Temsilciler üç yıl için seçilir. Her olağan Genel Kurul toplantısı için yeniden temsilci seçimi yapılır.

Genel Kurula katılan temsilcilere yol masrafları ve gündelikleri Vakıfça ödenir.

Temsilci seçimleri ile ilgili diğer usül ve esaslar Yönetim Kurulunca yürürlüğe konacak yönetmelikle düzenlenir.

Madde 12 – Genel Kurulun görev ve yetkileri şunlardır: 

a) Vakfın geçen üç yıla ait hesap ve bilançoları ile aktüeryal hesaplarını; Danışma Kurulu, Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu raporlarını inceleyerek karara varmak. 

b) Vakfın gelecek üç yıllık faaliyetine ilişkin bütçe ve çalışma programını incelemek ve bu hususlarda gereken önlem ve kararları almak.

c) Vakıftan yararlananların haklarını korumak amacıyla Vakıf Senedi hükümlerinin yerine getirilip getirilmediğini araştırmak. 

d) Yönetim ve Denetleme Kurulları üyelerini ibra etmek.

e) Vakıf Senedinin değiştirilmesine, Vakfın fesih ve tasfiyesine karar vermek.

f) Danışma, Yönetim, Denetleme ve Onur Kurullarının asil ve yedek üyelerini seçmek.

g) Danışma ve Yönetim Kurullarınca bu Vakıf Senedinin 3’üncü maddesinin (i) ve 25’inci maddesinin (f) bentlerindeki amaçları gerçekleştirmek üzere alınan kararları onaylamak.

h) Vakıf Senedinde ve ilgili mevzuatta kendisine tanınan sair görevleri ifa ve yetkileri kullanmak.

Madde 13 – Genel Kurul her üç yılda bir defa Mayıs ayında olağan olarak toplanır. 

Madde 14 – Genel Kurul;

a) Danışma Kurulunun kararı,

b) Yönetim Kurulunun kararı,

c) Denetleme Kurulunun yazılı isteği,

d) Vakıf üyelerinin üçte ikisinin veya Vakıf üye tam sayısının üçte ikisini temsil eden temsilcilerin yazılı başvurusu,

Üzerine en geç iki ay içerisinde olağanüstü toplanır.

(c) ve (d) fıkralarındaki istek doğrudan doğruya Yönetim Kuruluna yapılır. Yönetim Kurulu, Genel Kurulu toplantıya çağırmaktan kaçınamaz.

Madde 15 – Yönetim Kurulu; 

a) Olağan Genel Kurul için hazırlayacağı çalışma raporu ile bilançoyu, gelecek üç yıla ilişkin bütçe ve çalışma raporunu, 

b) Olağanüstü Genel Kurul için toplantı gerekçesini,

c) Olağan ve Olağanüstü Genel Kurul toplantılarının gün, saat, yer ve gündemini,toplantı gününden en az 15 gün önce toplantıya katılacak temsilcilere ve bilgi için üyelere duyurur.

Madde 16 – Genel Kurul toplantıları, tesbit edilen gün ve saatte ilan edilen yerde yapılır.

Genel Kurul toplantılarının açılabilmesi için Vakıf üyelerinin salt çoğunluk nispetinde temsil edilmesi şarttır. Bu çoğunluk olmadığı takdirde toplantı ertelenir. İlk toplantı günü ile ikinci toplantı günü arasında bırakılacak zaman bir aydan fazla olamaz. İkinci toplantıda çoğunluk aranmaksızın gündemin görüşülmesine geçilir. Kararlar toplantıda hazır bulunan temsilcilerin temsil ettikleri oy sayısının çoğunluğu ile alınır.

Genel Kurula katılacak temsilciler, seçim merkezinde kayıtlı olup, bu merkezdeki toplantıya katılan ve katılmayan üyelerin toplamı kadar oyu temsil ederler.

Toplantı, Vakıf Yönetim Kurulu Başkanı veya vekili tarafından açılarak Genel Kurula başkanlık etmek üzere bir başkan, bir başkan yardımcısı ve iki katip seçilmek suretiyle Başkanlık Divanı kurulur.

Başkanlık Divanı seçimleri açık oylama ile yapılır. Ancak, Genel Kurul kararı ile gizli oylama da yapılabilir. Çoğunluğun oylarını alanlar bu Divanı teşkil ederler.

Temsilcilerin Genel Kurulda bir oy hakkı vardır.

Danışma, Yönetim, Denetleme ve Onur Kurulları üyelik seçimleri gizli oyla yapılır.

Vakıf Senedinin değiştirilmesi için Vakıf üyelerinin salt çoğunluk nispetinde, temsil edilmesi, Vakfın fesih ve tasfiyesine ilişkin kararların geçerli olabilmesi için, Vakıf üye tam sayısının en az dörtte üçünü temsil eden oyların bu karar lehine kullanılmış olması şarttır.

Madde 17 – Başkanlık Divanı; 

a) Toplantıya ait formalitelerin Vakıf Senedi ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak yapılıp yapılmadığını inceler.

b) 16’ncı madde gereğince temsilcilerin mevcut olup olmadığının tesbiti için toplantıya katılan temsilcilerin yoklamasını yapar.

c) Çoğunluğun bulunduğu ve gerekli formalitelerin tamam olduğu anlaşıldıktan sonra, durumu hazır olanlara bildirerek gündem maddelerinin görüşülmesine geçer.

d) Genel Kurulca yapılacak seçimleri denetler ve sonuçlarını ilan eder. 

         

Mevcut temsilcilerin 1/10’u tarafından teklif edilen hususun gündeme madde ilavesi suretiyle görüşülmesi Genel Kurulun kararına bağlıdır. Genel Kurul görüşmeleri ve alınan kararlar tutanağa geçirilir. Tutanak Başkanlık Divanı üyeleri tarafından imzalanarak bir örneği Yönetim Kuruluna verilir. Genel Kurulda alınan kararlar Yönetim Kurulunca üyelere duyurulur.

Madde 18 – Danışma Kurulu; beş üyeden oluşur.

Danışma Kurulunun çalışmalarını yürütmek üzere üç kişilik Başkanlık Divanı oluşturulur. Danışma Kurulunun Başkanı, Başkanlık Divanının da başkanıdır. Başkan Yardımcısı Danışma Kurulunun ilk toplantısında seçilir.

Madde 19 – Danışma Kurulunun beş asil ve beş yedek üyesi Genel Kurulca seçilir. 

Genel Kurulda asil ve yedek Danışma Kurulu Üyeleri seçimi ayrı, ayrı yapılmaz. En çok oy alan on kişiden ilk beşi asil, diğer beşi ise yedek üye olur. Oyların eşitliği halinde sonuç kura ile belirlenir. Seçilenlerden üyeliğinin sona ermesi sebebiyle görevinden ayrılanların süresini tamamlamak üzere sırada bulunan yedek üye göreve çağrılır.

Danışma Kurulu üyesi seçilebilmek için Vakıf üyesi olmak şarttır.

Danışma Kurulunun görev süresi üç yıldır. Süresi biten üyelerin tekrar seçilmeleri mümkündür.

Madde 20 – Danışma Kurulu en az iki ayda bir defa olmak üzere gerekli olduğu durumlarda toplanır.

Danışma Kurulu ayrıca, Başkanlık Divanının re’sen, Yönetim veya Denetleme Kurullarının yazılı başvuruları üzerine yapacağı davetle, olağanüstü toplanır. 

Kurulun çalışma tarzı, görev ve sorumlulukları konularında Yönetim Kurulunun tabi olduğu hükümler uygulanır.

Madde 21 – Danışma Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Yönetim Kurulu tarafından hazırlanan yıllık bütçe ve çalışma programlarını incelemek, değiştirmek ve onaylamak.

b) Program, bütçe uygulamaları ve bilançoyu incelemek ve bu konular hakkındaki görüşlerini karara bağlamak ve sonucu Genel Kurula bildirmek.

c) Yönetim Kurulunun bu Vakıf Senedi gereğince hazırlayacağı yönetmelikleri ve değişikliklerini incelemek, değiştirmek ve onaylamak.

d) Yönetim Kurulunca getirilecek teklifleri inceleyip karara bağlamak.

e) Vakıf üyelerine bu Vakıf Senedi uyarınca yapılacak yardım ve hizmetlere esas teşkil edecek aidat, prim gibi tüm kesinti miktar veya oranlarını Yönetim Kurulunun teklifi ile tesbit etmek.

f) Bu Vakıf Senedinde yazılı diğer görevleri yapmak.

Danışma Kurulunun bütçe ve plan uygulamalarını ve bilançoyu incelemesi, Yönetim Kurulunun ibrası anlamına gelmez ve Genel Kurulu bağlamaz.

Madde 22 – Vakfın her türlü işlemleri, bir başkan, bir başkan yardımcısı ve üç üye olmak üzere, beş kişilik Yönetim Kurulu tarafından yürütülür.

Yönetim Kurulu üyelerinin Vakıf işlerindeki sorumlulukları, Vakıflar Hakkında Tüzüğün 23’üncü maddesi hükümlerine tabidir.

Madde 23 – Yönetim Kurulunun beş asil, beş yedek üyesi Ankara’da ikamet eden üyeleri arasından Genel kurulca seçilir.

Yönetim Kurulu üyesi seçilebilmek için Vakıf üyesi olmak şarttır.

Genel Kurulca yapılacak asil ve yedek Yönetim Kurulu üyelerinin seçimleri hakkında 19 ncu maddenin ikinci fıkrası hükmü uygulanır.

Yönetim Kurulu yapacağı ilk toplantıda, üyeleri arasından bir Başkan ve bir Başkan yardımcısı seçer.

Madde 24 – Yönetim Kurulu Toplantıları ayda bir defadan az olmamak üzere gerektiği zaman Vakıf merkezinde yapılır. Yönetim Kurulu, başkanın veya kurul üyelerinden ikisinin yazılı isteği ile de toplantıya çağrılabilir. Toplantının geçerli olabilmesi için çoğunluğun bulunması şarttır.

Kararlar hazır bulunanların çoğunluğu ile alınır ve Noterlikçe onaylı deftere kaydedilerek hazır bulunanlar tarafından imzalanır. Oylarda eşitlik olması halinde Başkanın bulunduğu taraf çoğunluk sayılır. Muhalif kalanlar, muhalefet sebebini bir gün içinde gerekçeli olarak bildirerek kararı imzalamak zorundadırlar.

Seçilenlerden üyeliğinin sona ermesi sebebiyle görevinden ayrılanların yerine üye belirlenmesi 19 ncu  maddenin ikinci fıkrası hükmü uygulanır.

Madde 25 – Yönetim Kurulu Vakfın mallarını, gelirlerini ve her türlü işlerini yönetir. Yönetim Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır; 

a) Vakfı, yargı organları ile resmi ve özel makamlara, gerçek ve tüzel kişilere karşı temsil eder.

Yönetim Kurulu kararına göre Vakfı yükümlülük altına sokan her türlü sözleşmeler, Yönetim Kurulu Üyelerinden ikisi veya bunlardan biri ile Vakıf Müdürü veya yardımcısı tarafından imzalanır. Yönetim Kurulu ayrıca diğer işlerin yürütülmesi için Vakıf adına imzaya yetkili olanları tayin eder, yetkilerini saptar. Ancak böyle bir yetkinin verilmesi Yönetim Kurulunun sorumluluğunu kaldırmaz. 

b) Her çalışma yılı sonunda Vakfın yıllık bilançosu ile kar ve zarar hesabını ve Yönetim Kurulunun faaliyet raporunu hazırlayarak, ait olduğu dönemi izleyen yılın Mart ayı sonuna kadar Danışma Kuruluna sunar ve Nisan ayı içinde de üyelere duyurulmak üzere seçim merkezlerine gönderir.

Keza, her çalışma yılı başında, yıllık bütçe ve çalışma programını hazırlar ve Danışma Kurulunun onayına sunar. Bütçe ve çalışma programında o yıla ait gayrimenkul yatırımları, mali plasmanlar ve buna benzer Vakıf kaynaklarının kullanılması ile ilgili teklif ve projelere yer verir.

c) Her üç yılda bir Danışma Kurulu ve Genel Kurula sunulmak üzere, Vakfın durumunu gösteren müfredatlı bilanço ile Yönetim Kurulunun çalışmalarını gösteren bir rapor hazırlar.

d) Vakfın kaynaklarından elde edilecek gelirlerin tahsis şekline ve bunların dağılımına ilişkin kararları alır.

e) Vakıf Müdürlüğünün ihtiyaçlarını göz önüne alarak, yetkililere satın alma ve sarf yetkisi verir.

f) Vakfın amaçlarının gerçekleştirilmesi için başlatılan faaliyetlerin tamamını veya bir kısmını, aynı amaçla kuracağı şirketlere devretmeye yönelik kararlar alabilir.

g) Vakfın her türlü faaliyetlerinin yerine getirilmesi ve gelirini artırıcı yatırımlarda bulunulması için gerektiğinde borç alabilir. Vakfa ait menkul ve gayrimenkuller üzerinde ipotek ve her türlü aynı haklar tesis ettirebilir, kiraya verebilir. Menkul ve gayrimenkuller üzerinde Vakıf lehine ipotek ve her türlü aynı haklar tesis edebilir. 

h) Asgari üç yılda bir Vakfın aktüeryal hesabını yaptırır ve sonuçlarını ilk Genel Kurula sunar.

ı) Vakfın mali durumunu Vakıflar Genel Müdürlüğü’ndeki siciline tescil ettirir. 

i) Vakfa üye alınmasına, Onur Kurulunca verilecek ihraç kararı dışındaki iş bu Vakıf Senedinde yazılı diğer sebeplerden dolayı üyenin vakıftan çıkarılmasına karar verir.

j) Onur Kurulunca verilecek ihraç kararlarını uygular. 

k) Her türlü Know – how ( teknik beceri ), patent ve sair hakları satın alabilir, satabilir, kiraya verir veya kiralayabilir. ( Finansal kiralama dahil )

ı) Yerli ve yetkili mercilerin izniyle yabancı gerçek ve tüzel kişilerden şartlı veya şartsız olarak amacı doğrultusunda her türlü menkul ve gayrimenkul bağışı veya vasiyet kabul edebilir.

m) Amacı doğrultusunda yayın faaliyetlerinde bulunabilir.

n) Kongre, konferans, seminer, kurs, sergi ve benzeri düzenlemeler yapabilir.

o) Vakfın personel kadrosunu tespit eder. Gerektiğinde sözleşmeli personel çalıştırmaya karar verir, ücretlerini saptar.

ö) Ek sosyal güvenlik yardımlarıyla üyelerin aidat, prim gibi tüm kesinti miktarlarını günün şartlarına göre düzenler ve Danışma Kurulunun onayından sonra uygulamaya başlar.

p) Vakıf amaçlarının yerine getirilmesine yönelik Yönetmelikleri düzenler ve Danışma Kurulunun onayını müteakip usulüne göre yürürlüğe koyar.

r) Vakıf amaçlarının gerçekleştirilmesi için Genel Kurulun ve Danışma Kurulunun yetkisi dışındaki her türlü kararı alır.

Madde 26 – Vakıf işleri Yönetim Kurulunca belirlenip atanan sözleşme ile istihdam edilecek kişilerden oluşacak Müdürlük bünyesinde yürütülür. Vakıf personeli Yönetim Kurulunun denetim ve sorumluluğu altında görev yapar.

Madde 27 – Vakfın işlemleri, Genel Kurula karşı sorumlu olmak üzere, Vakıf Genel Kurulu tarafından Ankara’da görevli Vakıf üyeleri arasından seçilecek üç kişilik bir Denetleme Kurulu tarafından incelenir. Üyelerin görev süresi üç yıldır. 

Genel Kurulca yapılacak asil ve yedek Denetleme Kurulu üyesinin seçimi hakkında 19 ncu maddenin ikinci fıkrası hükmü uygulanır. 

Madde 28 – Denetçiler Vakfın bütün işlemlerini denetler. Denetçiler bu görev ve yetkilerini Anonim Şirketlerin denetimindeki usul ve esaslara göre yaparlar. Bu cümleden olarak her yıl bilanço ile kar ve zarar hesaplarını inceleyerek bunların kayıtlara ve Senet hükümlerine uygun olup olmadığını bir raporla tesbit ederler. Denetimleri sırasında gördükleri, Senede ve ilgili kanunlara aykırı işlemleri Danışma Kuruluna ve Yönetim Kuruluna bildirerek, gerekirse bu hususta Genel Kurulu Olağanüstü toplantıya davet ederler. 

Ayrıca denetçiler, üç yılda bir toplanacak Genel Kurula Vakfın işlemleri, mali durumu ve plasmanları hakkında bir rapor vermekle yükümlüdür.

Denetçiler, bu Vakıf Senedi, ilgili kanunlar ve Türk Ticaret Kanunu’nun Anonim Şirket denetçilerine verdiği görevleri yapmakla yükümlü ve aksine davranışlarından dolayı yine ayrı hükümlere göre sorumludurlar.

Denetçiler Yönetim Kurulu toplantılarında, görüşme ve oya katılmamak kaydıyla hazır bulunabilirler.

Madde 29 – Vakfın işlemleri, 903 sayılı Kanun ve uygulamasını gösteren Tüzük uyarınca Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün teftiş ve denetimine tabidir.

* 20.02.2008 tarihli ve 5735 Sayılı Vakıflar Kanununun ilgili maddelerine dayanarak çıkarılmış olan yönetmelik hükümleri uygulanır.

Madde 30 – Onur Kurulu üç üyeden oluşur. Üyelerin tamamı Genel Kurulca seçilir. Üyelerin görev süresi üç yıldır.

Genel Kurulca yapılacak asil ve yedek Onur Kurulu üyelerinin seçimi hakkında 19 ncu maddenin ikinci fıkrası hükmü uygulanır.

Kurul üyeleri ilk toplantıda aralarından birisini başkan seçerler ve kararlarını oy çokluğu ile alırlar. 

Madde 31 – Onur Kurulunun görevleri şunlardır;

a) Üyelerden, Vakıf Senedi hükümlerini yerine getirmeyenlerle, Vakfa karşı görevlerini yapmayanlar, Vakfın mallarına ve tesislerine zarar verenler ve Vakfı maddi zarara uğratanlar hakkında karar vermek.

b) Yönetim Kurulunca kendisine yazılı olarak bildirilen konuları en geç üç ay içerisinde karara bağlamak ve gerekçeleriyle birlikte Yönetim Kuruluna bildirmek.

c) Bu Vakıf Senediyle verilen diğer görevleri yapmak.

Madde 32 – Onur Kurulu, Yönetim Kurulunca hazırlanacak yönetmelikte belirtilen fiillerden dolayı aşağıdaki cezaları verebilir.

a) Uyarma,

b) Kusur bildirme,

c) Süreli veya süresiz Vakfın kurduğu veya kuracağı tesislerden, kredilerden veya yardımlardan yararlanmayı önleme,

d) Vakıf üyeliğinden ihraç, 

Onur Kurulu, kararlarını Yönetim Kuruluna yazılı olarak bildirir. Yönetim Kurulu bu kararları ilgiliye en geç yedi gün içerisinde tebliğ eder ve uygular. Hakkında karar alınan üye kendisine yapılan tebligata karşı tebliğ tarihinden itibaren yedi gün içerisinde (c) ve (d) fıkralarında belirtilen cezalara karşı Danışma Kuruluna, diğer fıkralarda belirtilenler için ise Onur Kuruluna itiraz edebilir. İtiraz üzerine verilen kararlar kesindir. İtiraz süresinin geçmesiyle bütün kararlar kesinleşir. 

Madde 33 – Bu Vakıf Senedi gereğince Vakıf kurullarına Genel Kurul Temsilcileri, Danışma, Yönetim, Denetleme ve Onur Kurulları üyelikleri seçimlerinde uygulanacak usul ve esaslarla, adaylarda bulunması gereken şartlar yönetmelikle düzenlenir.

Madde 34 – 

A) Vakıf üyelerine, üyelerden emekli olanlara, ve çalışırken daimi malül olanlara ve çalışırken ölenlerin hak sahiplerine bu Vakıf Senedi gereğince yapılacak yardımların nitelikleri, şartları, kimlerin hangi miktar ve oranda yararlanacakları gibi hususlar yönetmelikle saptanır.

B) Ek Sosyal Güvenlik ( Ek emeklilik aylığı, toptan ödeme, kesenek iadesi ) uygulaması ile ilgili usul ve esaslarla, bu uygulamadan yararlanmak isteyen üyelerin hak ve yükümlülükleri Yönetmelikle düzenlenir.

Madde 35 – Bu Vakıf Senedinde yazılı diğer yardım ve kredilerin kapsamı, şartları ve uygulama esasları Yönetmeliklerle tespit olunur.

Madde 36 – Vakfın mevcut varlığı, Vakıf üyeleri tarafından tahsis edilen 50.000.000- TL. ( Elli milyon lira )’dan ibarettir.

Madde 37 – Vakfın kaynak ve gelirleri aşağıda belirtilmiştir:

a) Vakfa ilk girişte Üyelerden alınan Giriş Aidatı, Aylık Aidat ve her türlü primler.

b) Üyelerin hizmet borçlanması karşılığında ödeyecekleri primler.

c) Üyenin Mensubu olduğu Kurumun sunmuş olduğu hizmetlerle ilgili olmamak kaydıyla Gerçek ve Tüzel kişiler tarafından Vakfa yapılacak her türlü bağış, yardım ve vasiyetler. 

d) Vakıf kaynaklarının işletilmesinden elde edilecek gelirlerle, tertiplenecek eğlence, gezi ve piyango gibi faaliyetlerden elde edilecek gelirler, Vakfın işletmelerinden, iştiraklerinden, ticari ve sınai faaliyetlerinden veya sair suretlerle sağlanacak gelirler.

e) Vakıf Senedinde yazılı amaçların gerçekleştirilmesi için üyelerden tahsis edilecek paralar.

f) Diğer gelirler.

Madde 38-

a) Vakfa üye olmak için başvuruda bulunanlardan, müracaat tarihlerini izleyen aybaşından itibaren ( 4 ) eşit taksitle tahsil edilmek üzere 3000 gösterge rakamının, 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununun değişik 154 ncü maddesine göre tesbit edilen katsayı ile çarpımı sonucu tesbit edilecek miktarda Giriş Aidatı alınır.

b) Vakıf Üyeleri her ay ( 300 ) gösterge rakamının (a) fıkrasında belirtilen katsayı ile çarpımı suretiyle bulunacak miktarda aylık aidat ödemekle mükellef olup, yeni üye olanların aidat ödentileri üyeliklerinin ikinci ayından itibaren başlar. 

Aidata ait göstergeyi değiştirmeye, farklı katsayı belirlemeye Genel Kurul yetkilidir. Vakıf üyeliği sona erenlere giriş aidatı iadesi yapılmaz. 

Kurumdaki görevi devam ettiği halde Vakıftan ayrılanlardan üyelik süresi 3 yıl ve daha az olanlara aidat iadesi yapılmaz. Bunlardan ( 3 ) yıldan fazla üyeliği bulunanlara sadece birikmiş aidatları iade edilir. Kurumdan ve Vakıf üyeliğinden ayrılanlardan üyelik süresi 1 yıl ve daha az olanlara aidat iadesi yapılmaz. Üyelik süresi 1 yıldan fazla olanlara sadece birikmiş aidatları iade edilir. Bunlardan üyeliklerini sürdürmek isteyenler hakkında 6’ıncı madde hükmü uygulanır.

Yukarıda belirtilen iade işlemleri, Yönetim Kurulunca 5’inci madde hükümleri ve talep tarihindeki finansman durumu dikkate alınarak hazırlanacak ödeme planına göre yapılır.

Aidatlarını geçerli bir neden olmaksızın dört ay üst üste ödemeyenler yazıyla uyarılırlar. Yapılacak uyarıya rağmen borçlarının tamamını verilen süre içinde ödemeyenler üyelik haklarını kaybederler ve ödemiş oldukları aidatlarının iadesi yoluna gidilir. Vakfa borçları varsa mahsup edilir.

Madde 39 – Vakfın üçüncü kişilerle olan ilişkilerinden doğacak her türlü sorumluluk Vakfın Tüzel Kişiliğine ait olduğundan, Vakfın faaliyetlerinden dolayı üyeler şahsen sorumlu değildir.

Vakıf Üyelerinin Vakfın malları ve varlığı üzerinde şahsi hakları yoktur. Bu nedenle, üyelerin şahsi borçlarından dolayı Vakfa karşı kovuşturmada bulunulmayacağı gibi, Vakıf mallarına da başvurulmaz.

Madde 40 – Vakıf; Danışma, Yönetim, Denetleme ve Onur Kurulları Üyeleri ile Genel Kurul Temsilcileri ve Vakıf Personeli, görevlerini yaparken üyeler ve bunların ailelerinin özel durumları hakkında öğrendikleri bilgileri çok sıkı bir gizlilikle saklamak zorundadırlar. Bu zorunluluk ilgililerin görevlerinden ayrılmalarından sonra da devam eder.

Madde 41 – Vakıf üyeleri kişisel ve aile durumları ile ilgili olarak Vakıf Yönetimi tarafından istenilen bilgileri, Vakfın talep tarihinden itibaren en geç bir ay içerisinde Vakfa vermek ve durumlarında meydana gelecek değişiklikleri de yine bir ay içinde talep edilmeden Vakfa bildirmek zorundadırlar.

Evlenme, doğum, ölüm gibi üyenin veya ailesinin medeni hallerini ilgilendiren ve sicil kayıtlarından değiştirilmesini gerektiren her türlü durum ile Vakıf Senedinde yazılı diğer hususlarında, bir ay içinde Vakıf Müdürlüğüne bildirilmesi, ilgililer için zorunludur.

İlgililer, Vakfa üye oldukları tarihten itibaren en geç bir ay içinde nüfus hüviyet cüzdanlarının Sandıkça tasdikli bir örneğini, Vakıf Müdürlüğüne göndermeye mecburdurlar.

Ölen üyenin bu gibi yükümlülüklerini yerine getirmek, vakıftan faydalanacak hak sahiplerine düşer.

Yalan veya bilerek yanlış beyanda bulunanlar hakkında disiplin hükümleri uygulanır. Bu gibiler hareketlerinin sonucundan hukuken sorumludurlar.

Madde 42 – Bu Vakıf Senedinin yaş ile ilgili hükümlerinin uygulanmasında üyenin ve hak sahibi çocuklarının yaşı, Vakfa üye oldukları tarihte nüfus kütüğünde kayıtlı bulunan doğum tarihleri, üyenin bu tarihten sonra doğan çocuklarının da nüfus kütüğüne ilk olarak yazılan doğum tarihleri esas tutulur. Bu tarihlerden sonra yapılmış olan yaş düzeltmeleri dikkate alınmaz.

Nüfus kayıtlarında doğum günü ve ayı yazılı olmayanlar 1 Temmuz’da, doğum ayı yazılı olup da günü yazılı olmayanlar o ayın birinci gününde doğmuş sayılırlar.

Madde 43 – Vakfın hesap dönemi takvim yılı olup, 1 Ocak’ta başlar. Aralık ayının sonuncu günü sona erer.

Madde 44 – Vakıf süresiz olarak kurulmuştur. Vakıf; Senette yer alan amaçları yerine getirdiği müddetçe faaliyetine devam eder.

Madde 45 – Bu Vakıf Senedinde yazılı haklar, Vakıfça ilgililerine usulüne göre tebliğ edildiği halde, tebliğ tarihinden başlayarak 5 yıl içerisinde hak sahiplerince istenmediği takdirde, sürenin sonunda bu hakları düşer ve Vakfa kalır.

Madde 46 – Vakfın gelirlerinin ve mal varlığının,Vakıf amaçlarının kısmen de olsa gerçekleştirilmesini olanaksız kılması halinde Genel Kurul tarafından fesih kararı alınabilir. 

Vakfın varlıkları, Sosyal Güvenlik Kurumuna devredilen T.C. Emekli Sandığı Mensuplarının, Vakıf üyeleri tarafından aynı amaçla kurulmuş veya kurulacak başka bir Vakıf mevcutsa bu Vakfa devredilir. Aksi halde Vakfın borçları ödendikten sonra kalan kısım, ödedikleri aidatla orantılı olarak üyelere ve hak sahiplerine paylaştırılır.

Bu konudaki gerekli işlemler, Genel Kurulca fesih kararında özel bir hüküm bulunmazsa Yönetim Kurulu tarafından tamamlanır.

Madde 47 – Vakıf Senedi, 12’nci maddenin ( e ) fıkrası uyarınca Genel Kurul tarafından değiştirilebilir. Bu değişikliğin hüküm ifade edebilmesi için ilgili Mahkeme tarafından tesciline karar verilmesi gerekir.

Madde 48 -

a) Tüzel kişilik, üyenin mensup olduğu kurumun hizmet binası ve müştemilatı içinde faaliyet gösteremez. Kurumun araç gereçlerini kullanamaz.

b) Vakıf üyelerinin mensup olduğu Kurumun sundukları hizmetlerle ilgili olarak vakıf gerçek ve tüzel kişilerden, ücret, bağış, katkı payı ve benzeri adlar altında herhangi bir karşılık alamaz. Kurum, vakıftan araç, gereç, evrak, form benzeri malzeme teminini isteyemez.

c) Vakıf organlarında vakıf senedi hükümlerine göre görev alan ve kamu çalışanı olanlara ücret, huzur hakkı veya başka bir ad altında herhangi bir ödeme yapılamaz.

d) Kurumun Kamu görevlileri Vakfın yardım toplama ve bağış hizmetlerinde çalışamaz. 

e) Vakıf üyeleri mensup olduğu Kurumun bütçesinden vakfa ödenek yardım ve kaynak aktarımı yapılamaz ve vakıf böyle bir ödeme alamaz.

f) Üyelerinden alınması gereken ( Aidat, Kredi, Borç alacakları v.b) kesintileri için, üyenin personel görev aylıkları ve ücretlerinden kurumu nezdinde kesintiye gidemez.

g) Vakıf; üyelerinin mensubu olduğu kurumun 2886 Sayılı Devlet İhale Kanununa göre yapacağı ihalelere giremez. Sermayenin yarısından fazlası vakfa ait olan şirketleri de ihalelerine katılamaz. 

h) Yukarıda hükümlere aykırı hareket eden kamu görevlileri ve vakıf yöneticileri hakkında 5072 Sayılı Kanunun 3 ncü fıkrasında sayılan cezalar uygulanır.

ı) İşbu senet hükümlerinde; Medeni Kanunun Vakıfları düzenleyen kanun ve tüzüklerinde yer alan emredici kurallarına aykırılık teşkil eden hükümleri uygulanmayacaktır. 

5072 Sayılı Kanun ile 5502 Sayılı Kanunla kurulmuş olan “ Sosyal Güvenlik Kurumu” kanunu uyarınca, Genel Kurulumuzda yapılan Vakıf Senedi değişikliklerinin mahkemece onaylanarak tescil edilip, kesinleşmesine müteakip, Danışma, Yönetim, Denetleme ve Onur Kurulları üyelerinin yeniden seçimi için Vakıf Genel Kurulu (60) gün içinde Olağanüstü toplantıya çağırılır. Ancak Vakıf Senedinde öngörülen Olağan Genel Kurul yapılmasına bir yıldan daha az bir süre var ise bu madde hükmü uygulanmaz.

5502 Sayılı Kanunla 20.05.2006 tarihi itibariyle Sosyal Güvenlik Kurumuna devredilmiş olan T.C. Emekli Sandığı, Merkez ve Taşra Teşkilatlarının üç yıllık süre içinde Sosyal Güvenlik Kurumu Kanununa uygun hale getirileceği bu süreye ilaveten iki yıl daha uzatma yetkisinin Bakanlar Kuruluna vermiş olması ayrıca, Emekli Sandığı’nın sorumlu olduğu görevlerinin de yürütülmesine devamı kanun hükmü olduğundan yeni kurulan Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı Teşkilatlanması sonuçlanıncaya kadar devredilen T.C. Emekli Sandığı’nın Merkez ve Taşra Birimleri seçim ve toplantı merkezi kabul edilir.

Bu Vakıf Senedi maddeleri üzerinde yapılan düzenlemelerin tescili kesinleşinceye kadar mahkeme safhasında maddeler üzerinde yapılması istenilen ancak, madde esaslarına aykırı bulunmayan konularda değişiklik yapma yetkisini Yönetim Kurulu kullanır.

4721 Sayılı Türk Medeni Kanununun 101 nci Maddesinin 3 ncü fıkrası ile “ Vakıflarda üyelik olmaz ” hükmü, Anayasa Mahkemesinin 28.06.2008 Tarih ve 26920 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak iptal edildiğinden; Yeni üyelik kaydına, Genel Kurulumuzca Vakıf Senedi Maddeleri üzerinde yapılan değişikliğin Mahkeme kararı ile kesinleşmesinden sonra başlanır.

A – Mayıs 2006 Tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak aynı tarih itibariyle yürürlüğe giren 5502 Sayılı kanunla kurulmuş olan S.G.K. bünyesine devredilen, eski Emekli Sandığı kadrolarında çalışmakta iken, ( Sözleşmeli personel dahil ) S.G.K.'nun Merkez ve Taşra Teşkilatı, Maliye ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlıkları kadrolarına ( Müşavirliklerine) atananlardan çalışmakta olanlar, 

B – Yine 5502 Sayılı kanunla 20.05.2006 tarihi itibariyle S.G.K. devredilen Eski Emekli Sandığı personeli olması koşuluyla devirden önce veya devirden sonra emekli olan, başka kurumlara naklen atanan veya ayrılanlardan, Vakıf üyesi olmak isteyenler üyelik giriş formu düzenleyerek başvuruda bulunurlar.

Vakfa yeni alınacak bu üyelerin şu anda Vakfın mevcut üyelerine verdiği Krediler, Sosyal Yardımlar ve diğer hizmetlerinden hangi Usul ve Esaslar dahilinde yararlanabilecekleri Yönetmelikle düzenlenir. 

Madde 49- T.C. Ankara 2. Asliye Hukuk Mahkemesinin 30.07.1991 gün ve E.1991 / 553, K. 1991 / 456 sayılı kararı ile onaylanan ve yürürlükte bulunan “T.C. Emekli Sandığı Mensupları Sosyal Güvenlik ve Yardımlaşma Vakfı”nın Vakıf Senedinde; 5072 ve 5502 Sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu Kanununa göre, Genel Kurul tarafından 24.02.2007 tarihinde kabul edilen madde değişiklikleri, Mahkeme tarafından onanarak kesinleşmesine ve Vakıflar Genel Müdürlüğünün tescil ettiği tarihten itibaren hüküm ifade eder, yine bu Vakıf Senedi hükmüne göre Genel Kurul toplantılarında yapılacak aidat gösterge rakamı değişiklikleri, değişikliğin yapıldığı tarihi takip eden aybaşı yürürlüğe girer.

I- Kuruluşa ilişkin T.C. Emekli Sandığı Mensupları Sosyal Güvenlik ve Yardımlaşma Vakfı’nın Vakıf senedi: T.C. Ankara 2. Asliye Hukuk Mahkemesinin 30.07.1991 gün, E: 1991 / 553 K: 1991 / 456 sayılı kararı ile onaylanarak Vakıflar Genel Müdürlüğünce tescili yapılmıştır. 

II- 29.01.2004 Tarihli Resmi Gazetede 5072 Sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu kurum ve kuruluşları ile ilişkilerine Dair kanun, yine 20.05.2006 Tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 5502 Sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu kanununa istinaden T.C. Emekli Sandığı’nın (SSK / Bağkur / Emekli Sandığı) birleştirilmesi sebebiyle Vakıf senedinde yapılan değişiklikler, Ankara 11 nci Noterliğince düzenlenen 5 nci Asliye Hukuk Mahkemesince verilen 23.01.2007 Tarih ve E.2004 / 206 K.2007/ 370 Sayılı karar ve Yargıtay 18.Hukuk Dairesinin 23.02.2009 Tarih ve E.2009 / 1186, K.2009 / 1530 Sayılı ilamı gereğince kesinleşmiş olup, Vakıflar Genel Müdürlüğünce merkezi Sicile kaydedilmiştir.

Dayanak: Ankara Vakıflar Bölge Müdürlüğünün 06.04.2009 / 03481 Sayılı yazısı

III-  6. Olağan Genel Kurul toplantısında  yapılan Vakıf senedi değişiklikleri için açılan davada Ankara 11 nci Noterliğince düzenlenen 12.01.2010 Tarih ve 00391 yevmiye nolu tadil sözleşmesi ile Vakıf senedinin 4,10,24,36,37 Vakfa üyelikle ilgili değişiklik yapıldığını,  Vakıflar Genel Müdürlüğünün görüşleri doğrultusunda Emekli Sandığı Sosyal Güvenlik ve Yardımlaşma Vakfı Senedinde Ankara 11 nci Noterliğince düzenlenmiş 05.11.2010 Tarih ve 12985 yevmiye nolu tadil senedi ile yapılan değişikliklerin T.C. Ankara 12 nci Asliye Hukuk Mahkemesince verilen Esas-Karar No:2010/127 Esas-2010/492 Sayılı kararı ile tesciline karar verilmiştir.